CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday 30 July 2011

KARANGAN :FAKTOR-FAKTOR PERSENGKETAAN YANG MENGGUGAU KEAMANAN DUNIA

PENDAHULUAN:
- dunia tanpa sempadan; proses globalisasi, dan kecanggihan teknologi menjadikan dunia semakin kecil tetapi kemajuan ini tidak menampakkan terjaminnya keamanan dunia - sering berlaku peristiwa besar yang menggugat kesejahteraan dunia.

ISI-ISI PENTING:(FAKTOR PENYEBAB)
1. sikap tidak menghormati agama penganut lain dan prejudis terhadap agama -misalnya karikatur Nabi Muhammad saw dalam akhbar di Denmark telah mencetuskan kemarahan umat Islam sedunia yang hampir-hampir melagakan masyarakat dunia yang berlainan agama.

2. Pembinaan tenaga nuklear dan penciptaan senjata pemusnahmewujudkan keadaan yang tegang - Korea Utara mencipta peluru berpandu yang mampu mengenai sasaran di hemisfera selatan - Iran yang bergiat aktif dalam pembinaan tenaga nuklear menjadi sasaran serangan Amerika, seterusnya menimbulkan ketegangan dunia.

3. Keegoan negara-negara kuasa besar seperti Amerika Syarikat dan Britain yang membuat keputusan tanpa persetujuan ramai - memperlekeh keputusan PBB - masih menyerang Iraq atas alasan Iraq menyembunyikan senjata pemusnah berskala besar - sehingga ke hari ini masih belum menemukan senjata tersebut.

4. Penggunaan kekerasan untuk menuntut keadilan - berleluasanya kegiatan pengganas al-Qaeda - serangan terhadap Pusat Dagangan Dunia di New York dan pengeboman di London - mencetuskan kebencian mangsa terhadap golongan tertentu.

PENUTUP
- tuntasnya/konklusinya/intiharnya/kesimpulannya, seharusnya dunia menjadi satu haluan dengan perkembangan kemajuan - sebaik-baiknya jalan penyelesaian dicari untuk meleraikan persengketaan - jikalau berlarutan, tidak sihat untuk umat di seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment